Cosmetica Handleiding
Hoe kun je de beweringen over het testen van cosmeticaproducten het beste begrijpen?
Dermatologisch getest
Als onderdeel van gezondheidsveiligheid worden alle producten automatisch dermatologisch getest. Deze wettelijke verplichting vloeit voort uit de regelgeving omtrent cosmetica.
Test methode
- Deze proef wordt uitgevoerd onder toezicht van een dermatoloog met een groep van 15 vrijwilligers van verschillende leeftijden (18 en ouder).
- Een monster van het voorbereidde product wordt aangebracht op de boven rug of binnenkant van de arm van de proefpersoon en bedekt met een verband. Het verband moet 4 of 24 uur gedragen worden.
Oogheelkundig getest
Dit betekent dat een product met goed resultaat getest is op het gevoelige gebied rond de ogen. Als het zover is mag er op de verpakking “oogheelkundig getest“ worden geschreven.
Test methode
- Deze proef wordt gedaan door 20 vrijwilligers, gekozen door een oogarts, over een periode van 4 weken.
Gedurende de test wordt het product tweemaal daags aangebracht, 's ochtends en 's avonds.
- Het proces wordt door de oogarts voor beide ogen op de volgende momenten geëvalueerd:
- De start van de test;
- 15e dag van de proef;
- 29e dag van de proef
Alle veranderingen in het bindvlies en het hoornvlies worden onderzocht en tegelijkertijd wordt een subjectief onderzoek uitgevoerd door middel van een vragenlijst.
Hypoallergene eigenschappen
Deze test stelt vast over welke hypoallergene eigenschappen een cosmeticaproduct beschikt.
Deze test wordt gebruikt om te bepalen of een product hypoallergeen is. Het doel is om te vast te stellen of het gebruik van een cosmetisch product een allergische reactie kan veroorzaken. Ongeacht de uitslag kunnen er klanten zijn die wellicht allergisch zijn voor één van de ingrediënten uit de geteste cosmetica. Daarom wordt op een goedgekeurde cosmetica altijd vermeld dat het product een verminderd (hypo) risico op allergische reacties geeft. De producent kan niet claimen dat het product volledig risicovrij is.
Test Methode
- Deze proef wordt uitgevoerd door 40 dermatologisch gezonde vrijwilligers.
- 0.1 g van het product wordt aangebracht op de binnenkant van de arm. Dit gebied wordt bedekt met een pleister. Deze proef duurt 6 weken.
Hydraterende effecten
Als een product beweert hydraterende effecten te hebben, moet deze bewering onderbouwd worden.
Test methode
- Deze proef wordt uitgevoerd door het Nationale Instituut voor Publieke Gezondheid met een groep van 20 vrijwilligers.
- Een gegeven hoeveelheid product wordt aangebracht op een aangewezen plek op de linker arm. Dezelfde plek op de rechterarm wordt gebruikt voor referentie en controle.
- Het product wordt één keer aangebracht. Een corneometer, of een diëlektrische constante, wordt gebruikt om de hoeveelheid vocht te meten.
- Metingen worden genomen onder standaard omstandigheden. Daarom worden de luchtvochtigheid, temperatuur en proefpersonen minimaal 10 minuten voor de meting geacclimatiseerd.
Gevoelige huid
Deze test is nodig om de "geschikt voor gevoelige huid" claim op de verpakking te bevestigen. Voorafgaand aan de proef selecteert een dermatoloog mensen met een gevoelige huid.
Test methode
- Deze proef wordt uitgevoerd met een groep van 20 volwassenen.
- Bij deze proef gebruikt een proefpersoon dagelijks een product, waarbij hij of zij zelf de conditie van de huid evalueert en reacties na het aanbrengen van het product bijhoudt.
- Hierna volgt een evaluatie die de dermatoloog halverwege de proef (dag 15) en na het einde van de studie (dag 31) uitvoert).
Niet getest op dieren
Overeenkomstig de wet op de bescherming van de publieke gezondheid (wet Nr. 392/2005 Coll, met aanpassingen voortvloeiend uit/2000 Coll.), is artikel 61. V Sectie 29 voltooid met de volgende sub secties (5):
Een fabrikant of importeur kan ervoor kiezen om op de verpakking van een definitief cosmetisch product of in een document, notitie, etiket, folder, hoes of andere informatie die het product vergezelt aan te geven dat er geen proeven op dieren zijn uitgevoerd. Dit mag alleen als de fabrikant of leverancier ook geen dieren heeft gebruikt voor het testen van prototypes en eindproduct van het cosmetische product of (één van de) ingrediënten daarvan. Bovendien moet vast staan dat derde partijen die ingrediënten voor nieuwe cosmetische producten hebben aangeleverd ook niet op dieren hebben getest.
Deze claim kan in de praktijk niet gebruikt worden. Allereerst omdat, ondanks dat het eindproduct niet op dieren wordt getest, sommige ingrediënten (grondstoffen) in het verleden al op dieren getest kunnen zijn. In andere gevallen is er helaas nog geen gepast alternatief voor sommige testen die momenteel op dieren gedaan worden. Deze testen zijn echter wel noodzakelijk omdat die de veiligheid van een ingrediënt voor menselijke gezondheid garanderen. De Europese Unie is intensief bezig voor deze categorie wel alternatieven te ontwikkelen en er is een schema opgesteld inclusief deadline wanneer de dierproeven moeten staken. (zie Regeling 1223/2009, Art. 18).
Afweermiddel efficiëntietest
ATTENTIE! AFWEERMIDDELEN ZIJN GEEN COSMETISCHE PREPARATEN!!!
De doeltreffendheid van afweermiddelen wordt getest op insectenpopulaties (meestal muggen of teken). De proeven worden uitgevoerd door het Nationale Instituut voor Publieke Gezondheid. Met de proef wordt vastgesteld hoeveel uur na gebruik de bescherming van het afweermiddel werkt.
Het testen van zonnebrandproducten
SPF/FACTOR= ZON BESCHERMING FACTOR, een UVB beschermende factor
SPF/FACTOR wordt het meest gebruikt in zonnebrand producten.
Het nummer geeft weer hoe vaak de blootstelling van de huid aan de zon kan worden verlengd zonder de eerste tekenen van roodheid in vergelijking met een onbehandelde huid (bijvoorbeeld: een onbehandelde huid wordt rood na 10 minuten, een huid waarop SPF/FACTOR 30 is aangebracht wordt rood na 300 minuten). Het geeft het niveau weer van UVB-bescherming. Dit wordt bereikt door het gebruik van UV-filters die het relevante gedeelte van UV-radiatie (van deze golflengte) kunnen absorberen).
Elk zonnebrandproduct moet ook gebruik maken van UVA-filters. De UV-bescherming factor moet minstens 1/3 van de totale SPF bevatten (als de SPF 30 is moet de SPF-UVA minstens 10 zijn).
Volgens aanbevelingen van de Europese Commissie mag SPF/FACTOR alleen als nummer op de verpakking aangegeven worden.
Naast het nummer moet een zonnebrandproduct de mate van bescherming in woorden aangeven, bijvoorbeeld SPF/FACTOR 6 "LAGE BESCHERMING“.
Momenteel worden er twee standaardtypes UV-filters gebruikt, chemische en natuurkundige (mechanisch).
Test methode
- In de Tsjechië worden de testen uitgevoerd door het Nationale Instituut voor Publieke Gezondheid. De test wordt gedaan met een groep van minstens 12 personen met verschillende fototypes. Een zonnesimulator, welk zonneradiatie imiteert, wordt gebruikt om de metingen te verrichten.
- Op elke proefpersoon worden zes gebieden van 5x6 cm op de bovenrug gemarkeerd. Op ieder van deze zes gebieden wordt een hoeveelheid product aangebracht en gelijkmatig verspreid.
Waterbestendigheid
Deze bewering heeft betrekking op zonnebrandproducten die aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Een product is waterbestendig wanneer het na 40 minuten wateractiviteiten (zwemmen, duiken, etc.), nog meer dan 50% van de originele SPF bevat.
- Een product is waterdicht wanneer het na 80 minuten wateractiviteiten (zwemmen, duiken, etc.), nog meer dan 50% van de originele SPF bevat.
De aanduidingen: Olievrij/Parabeenvrij/Siliconevrij
Olievrij
- Deze term verwijst meestal naar een cosmetisch product dat minerale –vaseline olie bevat.
Parabeenvrij
- Dit houdt in dat een product geen conserveringsmiddelen (PARABENEN) bevat.
- Parabenen zijn één van de meeste voorkomende allergenen.
Siliconevrij
- Dit houdt in dat een product geen siliconen bevat.
- Silicone “oliën“ zijn de afgelopen 15 jaar ontzettend in populariteit gestegen. Dit zijn inerte stoffen die de sensorische kenmerken van producten voor huid en haar verbeteren. Ze zijn non-comedogeen (verstoppen de poriën niet) en geven producten zoals lotions een zijdezacht gevoel.
- Meer recent is er een lichte daling gezien in het gebruik van siliconen, zoals je kunt zien op de vele "siliconen vrij" labels op shampoos.
Bio/Organisch
- De "NATUURLIJK", "ORGANISCH" en "BIO" categorieën zijn niet gebaseerd op enige wettelijke voorschriften.
- Deze categorieën benamingen zijn vrij te gebruiken.
Veiligheidsanalyse
Cosmetische productanalyse met betrekking tot menselijke gezondheid
- Dit is een wettelijke verplichting waaraan voldaan moet zijn voordat een product op de markt gebracht mag worden.
- Een veiligheidsanalyse moet worden voorbereid volgens sectie29 (2) van Wet Nr. 258/2000 Coll. De fabrikant kan alleen een persoon autoriseren om een analyse te uit te voeren als deze persoon volgens de op dat moment actuele wetgeving de juiste opleiding, kwalificaties en ervaring heeft.
Regelmatig gebruikte actieve ingrediënten en hun effecten
- Allantoïne: kalmeert een geïrriteerde huid
- Aloë Vera: kalmeert en hydrateert de huid
- Bisabolol: verkregen van kamille, ideaal om de huid mee te kalmeren
- Ceramiden: hydrateert, verbetert de elasticiteit van de huid
- Creatine: hydrateert, vermindert fijne lijntjes
- Cafeïne: stimuleert de bloedcirculatie en lipolysis (vetverbranding), geschikt voor afslankmiddelen en anti-cellulitis producten
- Tea Tree olie/theeboom olie: Desinfecterend en ontsmettend effect, geschikt voor probleemhuid
- Co-Enzym Q10: belangrijke antioxidant, geschikt voor producten voor een oudere huid
- Hyaluronan: hydraterend, liftende en anti-verouderingseffecten afhankelijk van het moleculaire gewicht
- Salicylzuur: probleem huid; in hogere concentraties (max 2%), producten om de hielen te herstellen; keratolytische effecten
- Panthenol (B5): hydrateert, kalmeert de huid (bijvoorbeeld na blootstelling aan de zon)
- Ureum: hydrateert
- Vitamine A: vooral geschikt voor oudere huid, stimuleert revitalisering. Een derivaat hiervan is betacaroteen (ook een antioxidant), wat zonbruining stimuleert en de zonbruine tint langer vasthoudt
- Vitamine E: antioxidant (=de capaciteit om vrije radicalen in de huid te binden. Vrije radicalen zijn agressieve deeltjes die de huid beschadigen en uiteindelijk veroudering veroorzaken, vaak veroorzaakt door langdurige blootstelling aan de zon, stress en vervuilde lucht)
- Vitamine C: antioxidant, verheldert de huid, stimuleert collageen productie
- Extracten: uit planten (kamille, komkommer, groene tee, rode wijn, kastanje, etc.) en algen met verschillende eigenschappen (hydraterend, rimpel verwijderend, liftend, kalmerend, bloedcirculatie bevorderend en verstevigend
- Oliën: Afrikaantje (Tagetes), jojoba, macadamia, abrikoos, avocado, amandel, soja, olijf, lavendel, lijnzaad, cannabis, karitéboter, etc.,; naast hun werkingen beïnvloeden ze ook de sensorische eigenschappen van een cosmetisch product.
Vaak gebruiken fabrikanten mengsels van verscheidene extracten, oliën en andere actieve ingrediënten met een geregistreerd handelsmerk (zoals: Kalpariane, Phycoborane, Firmiderm, Aquaxyl, etc). De effecten van deze mengsels worden bepaald door de samenstelling.